معرفی کتاب چلچراغ شیراز

معرفی کتاب هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در فرصت  خطبه های نماز جمعه
عنوان کتاب چلچراغ شیراز
 
نویسنده جلیل عرفان منش
موضوع مناسبت جشنواره کتابخوانی رضوی
تاریخ ترویج جمعه 12 خرداد ماه
آخرین مهلت مسابقه اول تیر ماه
متنی که در فرصت خطبه های نماز جمعه عینا و به طور کامل قرائت می گردد. (مدت مورد نیاز 5 دقیقه)
ضرورت مقام معظم رهبری می فرمایند: کتاب، دروازه‌اى به سوى گستره‌ى دانش و معرفت است و کتاب خوب، یکى از بهترین ابزارهاى کمال بشرى است. 
کار چیست؟ در راستای ترویج فرهنگ رضوی و احمدی، گسترش کتابخوانی و بهره مندی از سیره پاک ائمه معصومین (ع) به ویژه حضرت امام رضا(ع) و حضرت احمدابن موسی (ع) از طریق مطالعه کتاب های مرتبط با ایشان، به معرفی هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی و این کتاب می پردازیم.
چرا این کتاب؟ حضرت احمد ابن موسی(ع) یکی از شخصیت های برجسته تاریخ اسلام محسوب می شود که برخی از ابعاد شخصیت زندگانی وی در این کتاب آورده شده است. عشق و علاقه ایرانیان و به خصوص امت مومن استان فارس به امامان، فرزندان، نوادگان و سلاله پاک رسول (ص) حکایتی ژرف و طولانی دارد که این کتاب نمونه ای از آن ها می باشد.
متن معرفی محتوا کتاب « چلچراغ شیراز» در بررسی زندگانی احمد ابن موسی (ع) و مسائل اساسی زندگی این بزرگوار توسط انتشارات بنیاد پژوهش های اسلامی چاپ و عرضه شده است. نویسنده در این کتاب از طریق تحلیل روایت های مربوط به قیام و شهادت ایشان برای دستیابی به حقایق تاریخی زندگانی احمداین موسی (ع)، شناخت اوضاع سیاسی، اجتماعی و مذهبی حاکم بر عصر و دوران زندگانی وی، تلاش می کند. در بخشی از کتاب آمده است یکی از ویژگی های مهم زندگانی حضرت احمداین موسی(ع) و دیگر برادران امام رضا (ع)، پیدایش فرقه های مذهبی، پس از شهادت امام موسی کاظم (ع) بوده است. حاکمان عباسی در این دوران برای تضعیف اقتدار سیاسی امامت، کوشش های آگاهانه ای برای ایجاد تفرقه در میان پیروان امامت به کار بستند و با طرح جانبداری از امامت اولاد علی بن ابی طالب(ع) کوشیدند، پایگاه " امامت " را به نفع " خلافت " آشفته کنند. در جای دیگری از کتاب می خوانیم: زندگانی احمدابن موسی(ع) و برادران امام رضا (ع) مقارن است با یکی از دوران های پرتلاطم سیاسی و قیام های علویان بر ضد حاکمان عباسی که همزمان با جریان انتقال قدرت میان امین و مامون بر سر قدرت بوده است. در این کتاب ارزشمند، جنبه های دیگری از زندگانی احمدابن موسی (ع) از جمله ارتباط میان زمان قیام احمد این موسی(ع) و شهادت امام رضا (ع) و نیز ماجرای پیدایش مرقد مطهر احمد این موسی (ع) در شیراز بررسی شده است. 
متن تاکید نهایی کتاب « چلچراغ شیراز» نوشته جلیل عرفان منش، در بررسی زندگانی حضرت احمد این موسی (ع) می باشد که با رویکردی پژوهشی و تحلیل نگاشته شده است. « چلچراغ شیراز» که تا کنون به چاپ سوم رسیده است کتاب مناسبی برای شناخت ویژگی های این امام زاده جلیل القدر می باشد که هم اکنون در هفتمین جشنواره رضوی به عنوان منبع مسابقه برای رده سنی بزرگسال توسط اداره کل کتابخانه های عمومی استان انتخاب شده است.
تاکید مجدد بر نام کتاب لطفا مشخصات کتاب را یادداشت کنید: کتاب « چلچراغ شیراز» نوشته جلیل عرفان منش - جهت شرکت در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی به یکی از کتابخانه های عمومی استان یا به آدرس اینترنتی iranpl.ir  مراجعه نمایید. آخرین زمان شرکت در جشنواره 1 تیرماه می باشد. جشنواره در سه بخش کودک، نوجوان و بزرگسال است.
شرایط مسابقه این مسابقه در دو سطح فردی و خانوادگی بصورت مکتوب و آنلاین برگزار می گردد که کودکان نیز می توانند در بخش نقاشی این جشنواره شرکت کنند. بیش از صد جایزه نقدی یک میلیون تا ده میلیون ریالی و غیر نقدی از طرف آستان احمدابن موسی (ع) و اداره کل کتابخانه های عمومی استان به برگزیدگان اهدا می گردد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.